Aşçılık mesleği ve gastromilliyetçilik kavramlarının yok sayıldığı, cehalet ve mutfak fakirliğinin tavan yaptığı bu yemek resimleri gerçek profesyoneller tarafından hor görülse de gösteriş delisi mutfak fakirleri tarafından sosyal ağlarda aksine "boş beğeni" beğeni toplamaktadır.
Gastronomide Görselliğin Önemi ve Kullanımı ...
Merhaba arkadaşlar;
Son zamanlarda sosyal ağlarda karşılaştığım bazı yemek sunumları Türk mutfağı açısından içler acısı. ilgili sosyal ağlarda paylaşılan yemek resimleri özellikle aşçılık mesleğinde yeni meslek gönüllüsü kardeşlerimizin kafasını bulandırmaktadır. Bu paylaşımlardan bazıları tamamen görsellik ve beğenme, beğendirme çabasından öteye geçmemektedir
Aşçılık mesleği ve
gastromilliyetçilik kavramlarının yok sayıldığı, cehalet ve mutfak fakirliğinin tavan yaptığı bu yemek resimleri gerçek profesyoneller tarafından hor görülse de gösteriş delisi mutfak fakirleri tarafından sosyal ağlarda aksine "boş beğeni" beğeni toplamaktadır.
Bu beğeniler esasında Çadırdan saraya
Türk mutfağının yozlaşmasında sarf edilen yolu göstermekte olduğu gibi başarı odaklı hedefleri yolunda genç meslektaşlarımızın bir kısmının bilgi ve enerji kaybı olmakla birlikte, yanlış yönlendirilmesi sonucu mesleki zaman kaybı olarak bireylerde anı bırakacaktır.
Yeni meslek gönüllüsü kardeşlerimize örnek olmalıyız. farklı amaçlar ile yapmış olduğumuz yemekler olabilir. Sosyal ağlarda paylaştığımız yemeklerin isimlerini yazabilir ve bu yemek resimlerinin hangi amaçla çekildiğini belirtebiliriz.
Gerçeğe dayalı olmamakla birlikte, Tamamen kandırmaca olarak gördüğüm, aynı zamanda misafir masasına asla gönderilemeyecek olan bu yemek resimlerinin bazılarına örnek verecek olursam:
* Tabağın altına saman yerleştirilmiş, üzerine beyaz taşlar konmuş ve onun da üzerine çiğ balıklar doğranmış,
* Yemek tabağına önce pişmemiş siyah pirinç konmuş, 10-15 parça kavurma yerleştirilmiş ve alakasız kuru otlar ile etrafı çevrilmiş,
* Eski bir tahta parçasını yemek tabağına koyarak etrafını kuru mercimekler ile kendi zekâsına göre süslemiş ve bir sardalye uzatmış. Gerçek bir yarım limon ve taze otlar ile dekor vermeye çalışılmış,
* Deniz ya da dere kenarından topladığı taşları yemek tabağına sıralamış, kuru bulgur ve mercimek dökmüş etrafına ve üzerine kaburga uzatmış,
--- aynı zamanda bu yemekleri sanki herhangi bir restoranda misafirin masasına gidecekmiş gibi tanıtıyor. Siz o yemekleri ne Türkiye’de ne de dünyanın herhangi bir yerinde bulunan herhangi bir restoranda hiçbir misafirin masasına gönderemezsiniz.
Gastronomi ve yeme-içme sektöründe yeni moda olan Bu soytarılığa hiçbir
restoran yönetiminde yöneticinin müsaade etmeyeceği gibi misafir masasına bu tür yemekler gönderildiği takdirde o restoran için
misafir memnuniyetinde faciaların başladığı an olacaktır.
Gübre küreğinde yemek servisini kabul eden restoran misafirleri ancak ezikliğin ve aşağılanmanın jübilesini yapmak isteyenlerdir. İşin fantastik boyutunda deneyim sahibi olmak isteyen gizli içgüdülerini deneyimlemek isteyen "belalı" insanlardır.
Bu tip gastronominin sapıklık boyutundan faydalanmak isteyen insanlar; insan çocuk ceni, çeşitli hayvanların erkeklik ve dişilik organları, yumurtada yetişmiş kanatlı cenleri, canlı maymun beyni yemek gibi satanist, insanlık vasfının dışında duygulara sahip kişiliklerdir.
Profesyonel bir
Görselliğin Öneminde aşçı bir yemek resmi çekeceği yada paylaşacağı zaman kendine bazı sorular sorar… eğer bu
mutfak şefi aşçılık andını okumuş Türk mutfağı şefi ise sorumluluğu gereği kendine iki defa sorar;
* Bu yemek orijinal bir yemek mi?
* Bu yemek resminin dünya mutfak kültürleri ile bir ilişkisi var mı?
* Bu yemek resmi insan sağlığı için uygun mu?
* Beğenme ve beğendirme çabasından önce bu yemek sağlıklı mı?
* Bu yemek resmi aşçılık mesleğine faydalı olur mu?
* Bu yemek resmi Türk mutfağı için faydalı mı?
* Yaptığım bu yemek resmi gerçekten bir yemek mi?
* Paylaştığım bu yemeğin literatürdeki ismi nedir?
* Eğer benim özel yemeğim ise bu yemeğe koyduğum isim nedir?
* Bu yemek resmini paylaşmaktaki amacım nedir?
* Şahsi olarak benim popülerliğim mi önemlidir?
* Ait olduğum mutfağın itibarı benim için ne kadar önemli?
* Bu yemek resminden benim ve mutfağımın bir kazancı olacak mı?
* Acaba işin profesyonelleri bu yemek resmi için ne düşünecek?
* Paylaştığım bu yemek resmini acaba şaklabanlık olarak nitelendirenler olabilir mi?
* Bana ait olan bu yemek resmi benim mutfak fakirliğimi ortaya kayabilir mi?
* Benim bu yemek resmim aşçılık camiasında beni cehaletimi ortaya çıkarabilir mi?
---gibi sorular sorabilirler. Sadece ben yaptım oldu edasında paylaşılan yemek resimleri birkaç tane mutfak fakiri ve aşçılık‘ta beğendirme cehaleti ve hastalığına kapılmış olanların ve aynı cehalete sahip kişilerin beğenisi ile sonuçlanır. Aşçılık mesleğinde birkaç tane ya da yüzlerce cahilin beğenisini almak her ne kadar önemli olmasa da
restoran tanıtımı ile ilgili dahi ne kadar başarı sağladığını değerlendirmek ancak konuya vakıf ve bu alanda Akif olan insanların anlayışındadır…
Yenilik orijinalini kaynak göstererek birleşenlerin “
füzyon mutfağı” lezzetleri olarak senin verdiğin isimle yeni bir kaynak haline gelebilir. Eğer senin ortaya koyduğun lezzet bunu hak ediyorsa mevcut kaynakları ile mutfak tarihini kaynaklarına bir şekilde geçecektir.
Yeteri bilgisi ve mesleki altyapısı olmadan yabancı mutfaklara özenerek bir şeyleri ortaya koymak veya koymaya çalışmak ancak lüks bir otomobil amblemini alıp ilgisiz bir otomobilin önüne monte etme çabası ile eşittir.
Türk mutfak kültürü dünyada kıtalara önderlik yapmış, hayata ışık veren medeniyetlere kılavuzluk etmiş Mezopotamya mutfak kültürünün oluşumlarından füzyon birleşimlerine sahip yakın asya, uzak asya ve avrupa kıtalarının coğrafyasında lezzet birikimlerini bir araya getiren yada içinde yer alan tarihin en köklü mutfaklarındandır.
Yoğurdun, mayanın, ekmeğin, etin ve et ürünlerinin, süt ve süt ürünlerinin, en köklü
pişirme tekniklerinin sahibi
Türk mutfak kültürü’nün bir ferdi olmak sorumluluk gerektirir. istanbul merkezli deniz ve kara yollarının aracılığı ile "ipek yolu" nun kazandırdığı çeşitliliğin katkısı ile Zengin
osmanlı saray mutfağı lezzetleri ile dünyadaki günümüzün en zengin mutfaklarına kaynak olmuştur.
Türk mutfak kültürünün dünyada çok önemli bir mutfak olarak bilinmemesi çok ta uzak değildir. Uluslararası bilinen Türk mutfağı şefleri sayesinde Ne de olsa günün birinde bu bilinecektir ve tanınacaktır. Küreselleşen dünyada internete yazdıklarımız fikirlerimiz ve hayata geçirdiklerimizle farkındalık oluşturup merak konusu olmaya devam ederek daha fazla araştırmaya yol açarak etkileşim sağlayacaktır.
Bir asırdan fazla süredir Türkiye'ye "Turkey" yani "Hindi" diyerek alay konusu yapmaya çalışan Avrupa'nın ilgili konulardaki mevcut sermayesinin kaynağıda unutulmamalıdır ki bizim coğrafyamızın ürünleridir. Türkiyede bulunan Aşçılık dernekleri, aşçılık federasyonları ve aşçılık konfederasyonlarına önerim internet tabanlarını güncelleyerek geliştirmeli, ilgili internet yayınları ve hizmetleri ile genç meslektaşlarımıza önder ve rehber olmalıdırlar. Sadece reklam afişleriyle "yerliyse yeriz" diyerek paylaşılan kalabalık resimler bu konuda atılması gereken yeterli ve gerekli adımlar değildir.
Tekelleşen ve kendinden olmayan kişilerin aşçılık adına yaptığı çalışmalar "dünyanın alanında en iyi çalışması" dahi olsa bu tekelleşmiş aşçılık kurumları tarafından kabul görmediği günümüz Türkiyesinde bazı tabuların kesinlikle yıkılması gerekmektedir.
Bizim şehrimiz, bizim üyemiz anlayışı değil bizim ülkemiz ve bizim mutfağımızın olması gerektiği Geleceğin dünyasında dijital bilgiler daha öncelikli olacağı için Türk mutfağını temsil eden daha profesyonel ve kaynağa dayalı
aşçılık kütüphaneleri geliştirilmelidir. Türkiye’de bulunan aşçılık kurumları
gastronomi organizasyonlarından daha fazlasını yaparak
dijital gastronomi dünyada aşçılık mesleği ile ilgili 2022'de Yeni
Yemek Trendleri & Restoran Trendlerinde neler yaptı onu araştırmamız gerekir…
Dünyada en fazla Türkiye’de bulunan aşçılık kurumları ve Türk mutfak kültürünü dünyaya tanıtmak amacı ile kurulmuş yine sözde merdiven altı "bazı" aşçılık kurumlarımızın daha bir web sitelerinin dahi olmaması esasında işin samimiyetsizliği ve esasında ilgilendiklerinin ticari boyut'ta maddi kazanç peşinde olduklarını da ortaya koymuyor mu?
Ahmet Ozdemir
Has Aşçıbaşı
Uluslararası Restoran Ve Mutfak Danışmanı
Osmanlı Ve Türk Mutfağı Dünya Gönül Elçisi
Teşekkür ederim Yaşar Kaypak;
Bu konuda başarılı çalışmalar yaparak ilgili yazılar yazan, kendi alanındaki bazı konular hakkında aşçılık camiasını imkanları dahilinde bilgilendiren, ihtiyaç duyduğum alanlarda fikir alışverişi yaptığım sn. Yaşar Kaypak’a da teşekkür ederim. Genç bir bakış açısı olarak Aşçılık mesleğinde azimli ve başarılı genç meslektaşım sn. Yaşar Kaypak’ında bu alandaki düşüncelerine yer vermek istedim;
Günümüzde en iyi etkileşimin önceliği olan görselliğin gastronomi sektöründeki etkisi çok fazladır. Örneğin restoranınızın sosyal mecralardaki tanıtımı için kullandığınız görsellerin kalitesi açısı ve gerçeklikleri misafirlerimizin sürekliliğini ve tercih sıralamalarındaki sayınıza yön verecektir.
Bizlerin üzerine düşen olay aslında basit sade, şık, lezzetli ürünü en az zayiat ve sürdürülebilirlik esasında topraktan masaya kadar olan trafiği net bir şekilde iyi yönetmek.
Artık öyle bir sarmalın içerisine girdik ki samanlıkta iğne arıyoruz. Eğitimdeki eksiklerden tutun sektördeki tedarikçiden, işletme personelinden işletmecisinden misafirine kadar olan zincirde çok farklı istek ve talepler oluşmakta, restoranlar günün sonunda kar etmek para kazanmak için var olan yerlerdir.
Siz kendinizi daha konseptini bile tam olarak anlayamamış sadece görsel sunumlarından etkilenerek ortaya koyduğunuz ürün maalesef net sonuca ulaşamadan tıkanıp bambaşka boyuttan ürün sonucu alabilirsiniz deneme yanılma her zaman doğru sonuç doğurmaz. Deneyim adı altında konsepte sahip olan restoranların oluşturduğu sunumların altları doludur.
Örneğin bir yastık kılıfına geçirilmiş olan tütsü dumanı poşete doldurularak iğne ile delinip yemek tabağını üzerine koyup servis etmenin amacı tabağı baskı uygulandıkça tütsünün ince bir duman ile her darbede dışarı vurarak farklı bir hava yakalaması yemekle uyumunu yakalamaya destek olmakta veya şekerle bazı oluşturulmuş ve helyum gazı ile şişirilmiş balonu masaya göndermek masadaki eğlence ortamını arttırmak amacıyla gönderilmektedir.
Bizlerin ana temayı anlayarak oluşturacağımız her konseptli ürün artı olarak zaten kendi reklamını yaparak dönüşümünü sağlayacaktır. Önceliğimiz doğru teknikleri bilinçli bir şekilde kullanmayı kavrayıp kendimizi geliştirmeliyiz. Sonrası zaten tamamen hayal gücümüze kalmış. Mutfakta zamanımız zaten kısıtlı yeni bir ürün denemek için bile vakit bulmak zor oluyor bu vaktinde en doğru şekilde kullanılması gerektiğini düşünmekteyim.
Gözünüz ve gönlünüzün gelişen gastronomi ile olması dileğiyle.
Yaşar KAYPAK